Tarp personifikacijos ir socialumo
Rimanto Antano Šulskio varinė karalystė
Vida Mažrimienė. Kultūros barai 2004. Nr. 4 (473).
„Žmonės mane tapatina su mano darbais... žmonės ne panašūs į mane, bet mane stebintys ir teisiantys“, - šiais André Malraux herojaus žodžiais galima įvardyti Rimanto Antano Šulskio (1943 - 1995) kūrybos credo. Sakoma, kad Francisco Goyos grafinis ciklas „Kapričai" apie Ispanijos karo įvykius pasakoja geriau negu to meto metraščiai, Pieterio Bruegelio „Dorybės" ir „Nedorybės", Hieronimo Boscho fantasmagoriška „Linksmybių sodo" fiesta nelyginant veidrodis atspindi gyvenimo aktualijas, o 1506 m. atrasta Laokoono skulptūrinė grupė, vaizduojanti Vergilijaus „Eneidos" sceną, yra ne mažiau sociali už Eduardo Wiiralto „Pranašą"... Vitališka jėga, slypinti socialiai aktualiame kūrinyje, pratęsia tai, kas koduota jo struktūroje. Pasak Malraux, Mailloliui nebūtina sukurti karalių skulptūrų Šartro katedroje, o Malarmé tapti Shakespeare'u, bet, anot jo, mirusiųjų slėnis sujungė Shakespeare'ą su Beethovenu, Michelangelo su Rembrandtu, nes jie buvo savo laikmečio liudytojai, o didieji laikmečio mitai - laisvė, demokratija, progresas - sutapo su didžiausia žmogaus viltimi, kurią jis pažino nuo katakombų laikų.[1]
Prof. Juozas Kėdainis jį gretino su Michelangelo...
Rimantas Šulskis šiuo atžvilgiu ne mažiau unikali asmenybė Lietuvos dailėje. Kontraversiškas, archajiškas ir nūdieniškas, filosofiškas ir įvairiapusis. Skirtingai nuo Algimanto Švėgždos, pajėgusio prasiveržti pro geležinę uždangą ir išvykti gydytis užsienin, Šulskis, apimtas sunkios ligos, liko Lietuvoje ir kartu su buvusiais bendrakursiais - Virginija Babušyte - Venckūniene, Stasiu Žirguliu, Aloyzu Jonušausku, Vytautu Juzikėnu, kolegomis Kauno vaikų dailės mokykloje - Edmundu Saladžium, Ričardu Vaitiekūnu ir kitais bendraminčiais lavino plastinės formos pojūtį, ieškojo rakto sudėtingiems kompoziciniams sprendimams. Jis gyveno ne rusendamas, o degdamas, stodamas akistaton su rusčiu laikmečiu. Pasak H.G. Gadamerio, net žiūrėjimas į abstraktų paveikslą nėra paprastas jutiminis aktas, tai irgi neatsiejama nuo istorijos, nes istorija diktuoja naujus sprendimus. Kaip žiūrėti į Rimantą Šulskį? Jis kūrė stagnacinėje visuomenėje, bandydamas atrasti ideologijos nesuvaržytą išraišką. Tarsi Renesanso laikų akmenskaldys ieškojo optimalių matmenų, o kartais jautėsi viduramžiškai asketiškas ar ekspresionistiškai akylas... Šulskis siekė būti ne šaukliu ar tribūnu, o analitiku, mąstytoju. Prof. Juozas Kėdainis jį gretino su Michelangelo... Jis kaitino ir kalė didžiulius vario lakštus, paversdamas juos gigantiškomis daugiafigūrėmis kompozicijomis, tobulino, šlifavo jų paviršius nuolatos grumdamasis su liga, kuri sekino kūną. Stokodamas lėšų, verčiamas aplinkybių jis surado savo kūrybos nišą, pasirinkęs tuo laiku pigesnę, tačiau titaniškų fizinių jėgų reikalaujančią vario kalybos techniką. Šiandien kalbama, jog trijų dimensijų menui prilygstanti technika ir bronzos liejinius atstojantys daugiau nei dviejų metrų aukščio horeljefai, neturi sau lygių ne tik Lietuvoje... Dailėtyrininkai jį vadino „romantizuotu provincijos karžygiu", įkūnijusiu „skulptorių gildijos argumentus prieš sovietinės ideologijos ekspansiją".[2] 1990 m. Šulskio personalinėje parodoje Kaune, išgirdęs, jog šio skulptoriaus kūryba lyg ir nelabai lietuviška, menotyrininkas Arūnas Vyžintas užsiplieskė: „Kai girdžiu panašius apibūdinimus, visad pagalvoju: ir kas, po šimts, įskiepijo mums tą keistą lietuviškumo sampratą? Nejaugi lietuviai - tai kažkokie minkštakūniai moliuskai, nesugebantys kalti akmens ar vario? O gal mūsų kančios ir praradimai, mūsų valia ir dvasios stiprybė, galų gale dešimtmečius mus gniuždžiusi gėdinga baimė ir skausminga neviltis - neverti įamžinti nors kiek monumentalesnėmis ir griežtesnėmis formomis?“.[3]
Ne kartą jo namuose darytos kratos, ne kartą buvo kviestas „dialogams“...
Kauno paveikslų galerijoje eksponuota Šulskio „Varinė karalystė“ - per 60 kūrinių iš skulptoriaus šeimos rinkinio - atskleidė gilesnį, visapusiškesnį jo kūrybos vaizdą. Palyginti su ankstesnėmis ekspozicijomis, ši išsiskyrė žanrų ir technikų įvairove. Daugelis gipsinių Šulskio darbų, parodos kuratoriaus Edmundo Saladžiaus, Žilvino Pabrinkio komandos ir Šančių liejikų pastangomis buvo išlieti iš bronzos. Matėme naujų raiškos pavidalų - tarsi aliuziją į nepaliaujamą kaitą.
Įprasta teigti, kad Šulskio kūryba dramatiška, tačiau ji neturi euforiško dramatizmo ir farsiško teatralumo bruožų. Ne kažin kuo ji siejasi ir su kitų to laikmečio skulptorių Teodoro Kazimiero Valaičio, Vlado Vildžiūno, Leono Striogos ir kitų kūriniais. Šulskiui artimesnės Mato Menčinsko nuostatos ar Ernsto Barlacho bandymai be baimės atskleisti vidines pasaulio gelmes, nedorybes, beprotybes. Dailininkui imponavo ne Barlacho meninė išraiška, o noras vaizduoti gyvenimą kaip pragarišką Rojų, o Rojų kaip Skaistyklą. Šulskio kurinių temos rutuliojasi galingos įtampos verpetuose, kulminacinėse pojūčių gelmėse, simbolikos, metaforų, mitologinių sugretinimų akivaruose. Ta dermė labai iškalbinga, tačiau ne literatūriška, joje nėra pozos, kančios imitacijos ir dirbtinumo. Tai ypač koncentruoto mąstymo vaisiai. Šulskis vaizdavo pats save, kliaudamasis savo jausmais, kurdamas pasaulį, kupiną sopulių, netikėtų vizijų, apvainikuotą vilties ir kelionės į didįjį tikslą. Tas tikslas buvo kūryba, labai asmeniška ir kartu globali, nuolat balansuojanti tarp introvertiškų pajautų ir akistatos su realybe. Sovietmečiu, sąstingio metais, sumanęs perskaityti Aleksandrą Solženyciną, pakliuvo saugumo akiratin. Ne kartą jo namuose darytos kratos, ne kartą buvo kviestas „dialogams“...
Šulskio „Sūnaus paklydėlio sugrįžimas“ su desperatiškai atloštu kūnu - ne rembrantiškoji atgaila, o nevilties šauksmas. Laužytos, ištęstos, deformuotos masės byloja apie vidinių prieštaravimų draskomą asmenybę. „Sūnus" nenori grįžti namo, nes jaučiasi nenusikaltęs. Jis dar nesusitaikė su išoriniu pasauliu. nepadarė savo išvadų... Groteskiškame Šulskio triptike „Svajotojai“ frontalūs mefistofeliški personažai, siurrealistiškai hiperbolizuotomis galūnėmis, galvas slepiantys kanceliarijų uniformose - totalitarinės epochos išsigimimo atspindys. Kulminacinis teminis ciklas „Varinė karalystė“ I-IX (1981-1988) - Šulskio kūrybos viršūnė, epas apie skausmingą laisvės troškimą, nuolatinės kovos vaizdiniai. Horeljefai, tarsi savotiška Dantės Antenora, byloja ir apie išdavikus, ir apie nuskriaustuosius. Kūnai susipina į brutalių jėgų it prieštaravimų draskomą kamuolį. Šiuolaikinis homo sapiens panašiai kaip Laokoonas bando išsilaisvinti iš tironijos pančių, išsiveržti iš jų kaip iš pragariškų Boscho monstrų glėbio. Psichologinis dramatizmas šiose misterijose liejasi tarsi Pablo Picasso „Minotauromachijos" ar George'o Rouault „Kristaus apraudojimo“ apoteozė.
Kas žino, gal būtent dėl Šulskio nestandartinio mąstymo taip ir liko nesuformuotas dekoratyvinis pano „Fauna“ Tado Ivanausko zoologijos muziejaus frizui? Monumentalios plokštės atsidūrė gerokai atokiau nuo centro, kelio užuolankoje priešais Zoologijos sodo vartus. Nebuvo Kaune įgyvendintas ir dailininko skulptūrų parkelis. Šulskio kūryba atrodė įtartina reglamentuotoje sovietines kultūros terpėje. Krikščionybės ir nūdienos tiesos, Friedricho Dürrenmatto ir Samuelio Becketto sielvartingas mesianizmas, simboliai ir archetipai dailininko kūryboje susilieja į bendrą lydinį, įkūnydami socialinio gyvenimo įžvalgas. Šulskio „Adomas ir Ieva'`, deformuotų proporcijų su išdidintomis portretiškomis galvomis, - tai akistata su nuogu gyvenimu, kupinu nuosmukių, sielvarto ir grimasų. Šios dvi figūros – greičiau ne biblijiniai personažai, o anomališki neūžaugos iš Diego Velazquezo paveikslų.
„Du karaliai“, „Šv. Antano gundymas“ pulsuoja iš vidaus, ekspresyviai juda, sukasi, pasiekdami mįslingo įtaigumo.
Aštuntuoju ir devintuoju dešimtmečiais Šulskis atitolo nuo daugiafigūrių kompozicijų, perėjo prie kameriškų skulptūrinių variacijų. Kaip tik tuo metu Budapešte vyko tarptautinės mažosios plastikos bienalės. Rygoje buvo surengta Pabaltijo skulptūros ir mažosios plastikos kvadrienalė, 1979 m. Vilniuje atidaryta I mažosios plastikos paroda. Sovietmečio skulptoriams tai buvo galimybė įtvirtinti individualias menines nuostatas, Šulskiui - dar ir galimybė tęsti darbus tausojant titaniško, varginančio darbo išsekintas jėgas.
...žmogaus - paukšcio egzistencijos parafrazės ne tik atskleidžia mitologinį pasaulio vaizdą, bet ir asocijuojasi su pavergtos tautos likimu.
Poetiška būtybė, įgavusi žmogaus - paukščio įvaizdį, alegorijų, simbolių ir metaforų pavidalais ne kartą klajojo ir Antano Gudaičio, Leono Striogos, Jūrates Stauskaitės, Šarūno Šimulyno kūriniuose. Egzistencijos vertybių perkainojimas, reinkarnacijos troškimas, individualybės personifikacija juntama Šulskio „Paukščiuose". Jo paukščiažmogis (ar angelas, prisikėlusių sielų atpirkėjas) kartais primena pagoniškąsias mitines būtybes, ankstyvojo krikščionybės meno simbolius. Didžiosiose civilizacijose prie Eufrato ir Tigro, Nilo ir Indo, Senojoje Mezopotamijoje ar Egipte mišrios būtybės tapdavo sakraliniais objektais. Jų apstu romantinių gotikinių bažnyčių portaluose, jas mėgo vaizduoti Salvadoras Dali, Pablo Picasso, Marcas Chagallas. Lietuvių skulptoriaus kūriniuose jos primena šventąjį egiptiečių paukštį Ibį su didžiuliu snapu ir ilgomis masyviomis kojomis. Traktate apie egiptiečių nusilenkimą Ibiui, Elianas rašė: „Paslėpęs galvą ir kaklą tarp plunksnų po krūtine, jis primena širdies siluetą. Jis turi dievo Toto išminties“[4]. Išmintingi ir Šulskio personažai, pasinėrę stojiškame savitaigos akte, tapsmo ir išnykimo ritualuose. Apimčių ir erdvės deriniai, dinamiški vaizdų sugretinimai kuria nuolatinę įtampą, konfliktą, paženklintą fatališkos paties dailininko egzistencijos. Raižyti skulptūrų paviršiai, grotesko elementai Šulskiui tėra tik priemonė dvasinei būsenai spontaniškai išreikšti. Tai būdinga ir dailininko grafikai, kurią galima rodyti kaip savarankiškus, anaiptol ne pagalbinius, kurinius. Išgrynintos monotipijų erdvės, skulptūroms paralelūs vaizdiniai, lakoniškas, tačiau didžiule aistra ir įtaigos jėga pulsuojantis spalvų ir linijų dialogas, žmogaus - paukšcio egzistencijos parafrazės ne tik atskleidžia mitologinį pasaulio vaizdą, bet ir asocijuojasi su pavergtos tautos likimu.
Grumtynės su pasauliu, lemties išbandymais ir su nepaklusnia medžiaga sudarė visą Rimanto Antano Šulskio esatį. Vaizdžiai tą išreiškė Edmundas Saladžius 1995 m. atsisveikindamas su draugu: „Vilniaus gatvė Kaune, akmeninis rankos spustelėjimas, šiltas, tačiau jau beveik nematančių akių žvilgsnis. Studijoje arbatos puodelis, duona, plieno peilis, kietos kaip geležis degtinės taurelė. Su meile. Neapykantos Rimantas nepažino. Daugiau kaip keturiasdešimt metų oriai žygiavo per dykumas, vejamas tai vieno, tai kito faraono, amžinai tikėdamas, kad jo basos kojos visada geriau už ne savo odos batus...“.[5]
Rimantas Antanas Šulskis universaliems vitališkiems siekiams suteikė individualią išraišką akistatoje su žmogiškosios lemties ir laikmečio išbandymais. Dar tik pradedame suvokti varinės karalystės kūrėjo intencijų ir intonacijų globalumą.
[1] A. Malraux. Įsivaizduojamas muziejus. Krantai. 1990 birželis, p. 24.
[2] S. Kuizinas. Tekstai iš vario. Kultūros barai. 1990, nr. 5, p. 35 – 38.
[3] A. Vyžintas. Prakalbinęs varį. Santara. 1992. Žiema, p. 79.
[4] I. Rak. Mify drevnego Egipta. Sankt Peterburg. 1993, p. 165.
[5] E. Saladžius. Atminimas. 7 meno dienos. 1995, spalio 13.
|
|
|
|